Архив блога

КАЛЕЙДОСКОПУЛ МЕСЕРИИЛОР

Ын класа а 4а, дирижинте С.Н.Жосан  с-а петрекут о лекцие фоарте интересантэ ку женерикул «Калейдоскопул месериилор».

Табла фрумос прегэтитэ ку енумераря мултор професий , ын чентрул кэрея фигура провербул: «МЕСЕРИЯ Е БРЭЦАРА ДЕ АУР»PIC_1713

Фиекаре елев а фост импликат ын дискуция темей дате прин проектул прегэтит ын групурь а кыте 2-3 колежь. Татиана Перка ши Анастасия Мицул ау ворбит колежилор деспре импортанца професией де медик.PIC_1717

Занделов Артьом, Чайковский Андриан ши Анастасия Андреева ау повестит деспре плуташ  ши помпажиу.

PIC_1719

Алт груп де елевь ау ворбит деспре професия де букэтар, педиатру ши кирург ши алте професий.PIC_1721PIC_1723PIC_1726

Ынвэцэтоаря  пропуня елевилор диферите десене дупэ каре елевий требуяу сэ спунэ деспре че професие е ворба. Де асеменя елевий ау рэспунс ла мулте гичиторь.PIC_1727

Фиекаре елев а прегэтит ши а речитат ын фаца класей о поезие дедикатэ унея дин професийPIC_1728PIC_1731PIC_1735

Астфел, ау фост енумэрате мажоритатя дин професий, адукынд пилде, екземпле дин вяцэ, фиинд импликаць тоць елевий ын дискуцие арэтынд партя позитивэ ши греутэциле че предоминэ ын фиекаре професие.  Елевий де пе бэнчиле школий, кяр дин класеле примаре сынт информаць ши пе виитор, сэ ле  фие май ушор сэ се детермине че професие сэ куприндэ дин чея че ый есте пе путерь ши пе плак.

Реклама

ЛЕЖЕНДА САТУЛУЙ МЭЛЭЕШТЬ

ЛЕЖЕНДА САТУЛУЙ МЭЛЭЕШТЬ

О фрумоасэ лежендэ глэсуеште, кэ ын тимпуриле де демулт, пе териториул сатулуй ностру ерау стэпыниць ку траюл — турчий. Ей авяу луате мулте фамилий де молдовень ын робие. Фетеле молдовенче май марь ерау луате ын касэ, яр пэринций ши фраций ерау пушь ла мунчь греле, фэрэ а фи хрэниць ши скутиць де мункэ сау желиць.

Аша с-а фэкут, кэ ын уна дин зиле, чел май маре динтре турчь а анунцат кэ анул ачеста е унул фоарте рэу ши хотэрытор ын вяца лор, кэч де пе пэмынтуриле, че ерау лукрате де кэтре робий молдовень, ну е посибил де стрынс роада, деоарече алць хапсынь де пэмынтурь ау арс тоате лануриле. Атунч турчий ау хотэрыт сэ-шь кауте алт териториу пентру трай. Неавынд ку че ынтрецине ши пе алций ши, фиинд фоарте згырчиць, ей ау хотэрыт сэ елиберезе ачеле фамилий каре ерау ын робие ши сэ ле ласе аколо сэ моарэ де фоаме. Фетеле, ынсэ, ле-ау луат пентру а ле винде алтора ши а прими пе еле бань, ка сэ-шь кумпере мынкаре ши сэ хрэняскэ фамилииле сале.

Ачел ан а фост чел май греу пентру чей че ау рэмас пе ачеле локурь. Мулць ау мурит, яр чей каре ау суправецуит дупэ о ярнэ лунгэ ерау фоарте слабь, липсиць де путерь ши , практик, де вяцэ. Дин чей каре ау рэмас ын вяцэ ерау фамилииле Балан, Чокырлан, Каруца ши Малай. Ын фамилия Малай рэмасерэ доар о копилицэ де 5 ань, куминте фрумоасэ ши дештяптэ.

Кынд с-а деспримэвэрат май бине ын уна динтре зиле ау венит прин ачесте пэрць  ун боер, каре ну авя копий, ку ниште служь ши се мирау кум де ачест териториу ну а  фост обсерват пынэ акум, кэч кэсуцеле ерау фрумос лутуите ши огрэзиле бине ынгрижите.

Боерул а ынтребат:

— Чине е чел май принчипал динтре вой?

Оамений, фиинд деприншь ку супунеря, тэчяу ши привяу недумериць унул ла алтул. Яр фетица, дин фамилия Малай, фиинд май ындрэзняцэ а рэспунс:

— Ной ну сынтем а нимэнуй. Дар ам вря сэ фим богаць ка ши мата.

—  Фетицо! Ка сэ фий богат требуе сэ мунчешть мулт ши сэ мэнынчь пуцин.

— Еу мэнынк фоарте пуцин, дар орькум богатэ ничодатэ ну вой фи, кэч ну ам мамэ ши нич татэ.

— Каре е фамилия та?

— Малай е фамилия.

— Дакэ зичь кэ ну ай мамэ ши нич татэ ши мэнынчь пуцин еу о сэ те яу ын фамилия мя, унде вей авя ши мамэ ши татэ.  Вей авя де тоате. Яр дакэ ну авець пе нимень май маре аич, еу о сэ вэ яу суб кондучеря мя. Яр ын чинстя та, фетицо, деоарече мэнынчь пуцин ши а  фамилией тале —  Малай, о сэ нумим ачастэ мошие Мэлэешть, адикэ «мало еш ты».

Челелалте фамилий ау фост скимбате ницел ши астфел ам примит  примеле фамилий екзистенте ла ынтемееря сатулуй : Малай, Балан, Чекирлан ши Гаруца.

Локул ачеста сфынт а кэпэтат денумиря де Мэлэешь ши не мындрим кэ сынтем ши ной локуиторь ай ачестуй колцишор де рай.

 

БЕРНАЗ ВИОЛЕТА

КЛАСА 6 «Б»

 

 

ИСТОРИЯ САТУЛУЙ НАТАЛ

Кындва, демулт, ун ом пе нуме Николае а венит ымпреунэ ку соция са Мария пе ачесте локурь ши а хотэрыт сэ-шь конструяскэ о касэ.

Ачя касэ а зидит-о кяр ын мижлокул уней кымпий. Неавынд материале нечесаре пентру акопериш, ей ау гэсит ниште пылкурь де мэлай  пе каре л-ау тэят ши бецеле ле-ау пус ын лок де акопериш, яр деасупра бецелор ау май пус ши стуф пе каре л-ау тэят де пе малул унуй рыулец че куржя лимпеде ла вале. Семинцеле  де ла мэлай ле-ау фолосит пентру семэнат ши ын тоамнэ ау кулес роадэ богатэ. Ку ачеле семинце хрэняу пэсэриле, яр дин фэина фэкутэ  дин ачеле боабе кочяу турте пе ватра купторулуй.

Мэлаюл девенисе сурса де екзистенцэ а ачестей фамилий. Ку мэлай ан де ан ерау семэнате тот май марь ши май марь кымпий.  Ын уна дин зиле с-ау чертат бэтрыний ши соция супэратэ й-а зис соцулуй:

— Мэй Николае, ту ынафарэ де мэлай нимик ну штий ши ну везь , ши кэ нимик ну те май  интересязэ.  Ту сингур деграбэ те вей  трансформа ын мэлай.

Атунч соцул енерват а зис:

— Еу штиу че фак! Ну-ць плаче кэ стау доар пе кымп, дар дакэ ну аш авя грижэ де лануриле ноастре, пэсэриле ар кэра тоате боабеле ши атунч ку че вом рэмыне?  Дакэ ва трече вре-ун ом господар ши не ва ынтреба ку че не лэудэм, че вом спуне? Кэ не есте лене ши кэ баба фаче мофтурь?

— Мэй мошнеже, че тот спуй верзь ши ускате…Ной локуим аич де атыта време, дежа ши копиий не сынт марь, дар де ной нимень ну штие нимик, дар ту врей ка чинева сэ те май ынтребе кыт де господар ешть?

— Дакэ-й аша, атунч сэ штий кэ локул ачеста унде ной трэим се ва нуми Мэлэеш, яр еу ам сэ фиу Николае Малай.

Аша ши а рэмас сэ фие. Чей че тречяу прин ачесте пэрць ерау мираць де ачесте ланурь богате ши де оспиталиеря социлор дин фамилия Малай, кэ хотэрау сэ се статорничяскэ ши ей пе ачесте локурь. Астфел, фамилие ку фамилие, рудэ лынгэ рудэ ау формат ун сат маре ши богат ын традиций, ку оамень харничь ши оспиталиерь  пе каре л-ау нумит май тырзиу — МЭЛЭЕШТЬ.

Астэзь, пе локул унде а фост кындва каса примулуй локуитор ал ачестуй пэмынт есте конструитэ каса ноастрэ, ын каре трэим ын буна ынцележере ши ку мындрие ын суфлет , кэ сынтем урмаший унор оамень каре ау пус темелия сатулуй ностру.

 

 

 

ПОРКУЛ КРИСТИНА

КЛАСА 6 «Б»

 

День учителя в нашей школе

Это слайд-шоу требует JavaScript.

День учителя  в нашей школе

 

Ведущие ученицы 11 класса Погольша Даяна и Гаруца Марина.


 Дорогие, милые учителя! От всей души поздравляем Вас с  праздником — Днем учителя! Но нет учителя без учеников. А это значит, что сегодняшний праздник не только ваш, но и всех, кто учился и учится в школе. А в школе учились все наши дедушки и бабушки, мамы и  папы. Получается, что День учителя — всенародный праздник.А открывает наш концерт,как и все предыдущие праздники ученица 5а класса Андрея Павалаке.

 

Дорогие учителя, мы всей школой приготовили для Вас концерт, к которому присоединилась и наша музыкальная школа.
Ведущая. Спасибо вам, дорогие учителя!

 

Учителям вручают цветы и подарки.

Ведущая. Дорогие ребята, учителя и родители! Наш концерт окончен. Спасибо за внимание! А учителей мы приглашаем продолжить праздник за фуршетным столиком.

 

Лауреаты районного тура Республиканского фестиваля гражданско-патриотической направленности «Мы этой памяти верны»

  1. Общие положения
  2. Районный тур Республиканского фестиваля гражданско-патриотической направленности «Мы этой памяти верны» является одной из форм воспитательной работы и проводится с целью формирования у детей и молодежи патриотических качеств и чувства сопричастности к истории своего народа, развитие интереса к историческим событиям Российской Федерации и Приднестровской Молдавской Республики.
  3. Фестиваль призван способствовать:

а) приобщению детей и молодежи к прошлому, настоящему и будущему нашей Республики, уважению к исторической правде;

б) выявлению одаренных молодых исполнителей, а также авторов, исполняющих и создающих песенные и поэтические произведения гражданско-патриотической направленности;

в) воспитанию художественного вкуса и приобщению молодых исполнителей к лучшим образцам отечественной культуры и искусства.

г) воспитанию у детей и молодежи чувства патриотизма, уважения и бережного отношения к историческому наследию.

Авторское стихотворение «Приетения».Ученица 4 а класса Андрея Павалаке

Учащиеся 7а, 7б и 10 а, члены кружка «Юный актер», руководитель Виеру С.Г.


Выступление на районной сцене всех лауреатов фестиваля,и в том числе МОУ»Малаештская ОСШ».


А, ну-ка, девочки! — конкурс на 8 марта

Этот празднично-деловой конкурс проходит в канун 8-го Марта.

Цели:

  • обобщить и закрепить знания, полученные на уроках технологии;
  • развить у учащихся навыки и умения;
  • содействовать сплочению коллектива учащихся, созданию благоприятного психологического микроклимата;
  • воспитание эстетического вкуса, ответственности перед коллективом, критического отношения к достигнутому результату.

Подготовка к нему:

  • оформление зала,
  • выполнение работ для выставки,
  • формирование команд, которые примут участие в конкурсах (участники готовят название команды, девиз, оригинальные наряды). В этом конкурсе принимают участие девушки 6-7 классов.

Состязание команд в конкурсах оценивает компетентное жюри.

Ведущий.

Сегодня, накануне женского праздника, мы проводим конкурс девочек. Желаю всем победы. Успехов вам, дорогие девочки!

Конкурс 1-й.

Приветствие. (Команды выходят на сцену, приветствуют друг друга, жюри, болельщиков).

Максимальное количество баллов — 5.

Коллектив 6а класса «Лэкрэмьоареле»

Коллектив 7а класса «Мэрцишоареле»

Коллектив 7б класса «Виорелеле»

Конкурс 2-й.

Конкурс «Юного поэта»

Ученица 5 а класса исполнила песню «МАМА»

Конкурс 3-й.

Конкурс на лучший костюм и прическу, в ходе которого надо не просто показать, но и дать соответствующие комментарии.

 

 

Конкурс 4-й.

Конкурс на сообразительность. У каждой команды по 6 слов —

Ведущий задает вопросы, а команды из данных букв быстро собирают четверостишье.

Конкурс 5-й.

«Хозяюшка». Заранее заготавливаются продукты, посуда. Капитаны команд разыгрывают задания(салат). В соответствии с этим каждая команда начинает накрывать стол. Жюри оценивает правильность сервировки и внешнюю сторону.

 

Конкурс 6-й.

Конкурс на лучшее исполнении  песни.

 

Конкурс 7-й.Конкурс на лучшего модельера.

Все команды подготовились очень хорошо. Но, при каждом конкурсе учитывается творческая работа коллектива. Места распределились следующим образом:

1-ое место 7б класс, классный руководитель Янова Н.С.

2-ое место 7а класс, классный руководительНамашко Е.Г.

3-ое место 6а класс, классный руководитель Факира Р.И.

Конкурс подготовил организатор досуга Мицул Алена Борисовна